Notacja ruchów i miejsc w Kostce Rubika
Ruchy ścian i ich nazwy
Nauka tych wydawać by się mogło specjalistycznych nazw - symboli stosowanych do zapisu sekwencji w ruchach kostki, może wydawać się niepotrzebną jednak chciałbym przekonać wszystkich, że jest inaczej.
Znajomość "profesjonalnego" zapisu jak układać kostkę to kolejna ciekawa umiejętność - nie jest to może alfabet morsa, czy umiejętność czytania z ruchu ust, jednak na 100% jest to umiejętność, która dla osób chcących sprawnie układać - nauczyć się tego przez Internet będzie bardzo pomocna.
Większość stron stosuje taki zapis, natomiast cała reszta stosuje system obrazkowo opisowy, który i ja próbowałem zastosować - jednak jest to kłopotliwe zarówno w odczycie jak i wydruku, nie mówiąc już o stworzeniu takiej strony.
Znajomość kodowania pozwoli rubiko-maniakowi korzystać z całej wiedzy zawartej w internecie na temat kostki - nie tylko polsko-opisowych pozycji. Tak więc szczerze polecam!
Ruch ścian (zgodnie ze wskazówkami zegara) oznaczany jest z angielskiego:
R od right.
' - ruch odwrotny (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara to R'.
2 - ruch wykonany dwukrotnie (180 stopni) (np. R'2).
W ten sposób otrzymujemy możliwe ruchy D(down), U(up), L(left), R(right), F(front), B(back) - dla ruchów zgodnych z ruchem wskazówek zegara. Odpowiednio mamy D', U', L', R', F', B' dla ruchów przeciwnych kierunkiem względem ruchów wskazówek zegara.
w dodajemy, gdy przesunięcie ma dotyczyć dwóch warstw np: Rw to przesunięcie R oraz M jednocześnie.
a (od antislice) dodajemy, gdy razem z przesuwaną ścianą przemieszczamy w ten sam sposób ścianę po drugiej stronie kostki. Np: Ra to to samo co RL'
s (od slice) dodajemy gdy razem z daną ścianą przesuwamy w odwrotną stronę ścianę po drugiej stronie kostki. Np Rs to to samo co RL
Obroty środkową częścią kostki
M oznacza, że "cofamy" ścianą środkową z pomiędzy R i L.
E oznacza, że "cofamy" ścianą środkową z pomiędzy U i D.
S oznacza, że "cofamy" ścianą środkową z pomiędzy F i B.
Istnieje zapis, gdzie wyrażenia: Sr, Sl, Sf, Sb, Su, Sd oznaczają ruch środkowej odpowiednio razem z ścianką: R, L, F, B, U, D.
Obroty całą kostką
x to obrót kostki zgodnie z tym, jak to się wykonuje przy R.
y to obrót kostki zgodnie z tym, jak to się wykonuje przy U.
z to obrót kostki zgodnie z tym, jak to się wykonuje przy F.
Krawędzie
Nazywamy je łącząc litery ścian pomiędzy którymi się znajdują. np: BU
Wierzchołki
Nazywamy je łącząc litery ścian pomiędzy którymi się znajdują. np: BUL
Przykład:
Gamma zwykła dla lewej
to w w/w notacji to: L'BRB'LBR'B' - dużo przejrzyściej :)